Tijdens de Vervoerslogistieke Werkdagen presenteerde Luuk Meijer (TNO) namens TNO en CILOLAB een discussiepaper dat een nieuw licht werpt op de veelbesproken ‘hub’ in stedelijke logistiek. De centrale vraag: waarom lijken hubs maar niet grootschalig van de grond te komen? Het antwoord: ze werken wél – maar niet in de vorm van de veelgeprezen white label hub. In plaats van te blijven zoeken naar universele oplossingen, stelt het paper een andere benadering voor: bekijk hubs vanuit het perspectief van de initiatiefnemer. Door een nieuwe typologie te hanteren – gebaseerd op wie de hub opzet en wie er klant is – ontstaat een realistischer beeld van wanneer en waarom een hub kans van slagen heeft. Denk aan eigen hubs van logistiek dienstverleners, bouwhubs voor specifieke bouwprojecten of facilitaire hubs vanuit grote inkopers.
De eind-paper zal binnenkort worden gepubliceerd op de CILOLAB-website, dus houd het in de gaten!
Meer informatie over de Vervoerslogistieke Werkdagen vind je hier en in onderstaande nieuwsberichten:
Waarom white label hubs stedelijke logistiek niet gaan redden
Waarom de logistieke hub een zeldzaam succes is • Warehouse Totaal
Hubs in stadsdistributie: wat moeten we daar precies mee? • TTM.nl
‘Benut eigen hubs voor het efficiënt bevoorraden van binnenstad’
