Supply Chain Innovations in Antwerpen

Tijdens Supply Chain Innovations 2025 in Antwerpen (ValueChain) ging Bram Kin in op innovaties in de ‘last mile’ van de logistieke keten – de stadslogistiek. Veel innovaties in de logistieke sector zoals elektrische voertuigen en alternatieve afleverpunten zoals pakketkluizen vinden hun doorbraak in de stedelijke context. Het aantal klanten is hier het hoogst, maar dat geldt ook voor de uitdagingen. Hoewel veel innovaties in de last mile doorbreken, komen er ook veel niet van de grond. Hoe komt dat?

Vijf lessen die belangrijk zijn om innovaties op te schalen die bijdragen aan economisch duurzame bedrijfsmodellen, tevreden klanten én de leefbaarheid van steden:

1) Benader het als een gezamenlijk vraagstuk: initiatief ligt niet enkel bij logistieke dienstverleners, maar verladers, klanten en gemeenten zijn onderdeel van de vraagstukken.

2) Ruimte, ruimte, ruimte: andere logistieke modellen vragen om ruimte voor overslagpunten en laadinfrastructuur rond en in steden. Dit is van belang om juist de ruimtelijke bezetting van voertuigen in steden te verminderen. Logistiek zou een integraal onderdeel van ruimtelijk beleid moeten zijn.

3) Benut de mogelijkheden van digitalisering meer om a) de klant te sturen én dienstbaar te zijn; b) ‘asset sharing’ (van voertuigen, faciliteiten, ritten, laadinfrastructuur); en c) om (met gemeenten) slim af te stemmen op verkeerssituaties en (dynamische) losplaatsen.

4) Duidelijkheid en consistent beleid vanuit overheden is essentieel (dit zien we zeker met de deels gemankeerde invoering van de zero-emissie zones).

5) Er is ruimte voor schaalvergroting (en meer consolidatie) voor grote vervoerders alsook voor kleinschalige nieuwe diensten door lokale partijen die de klant en een specifieke stad goed kennen.