Binnen het CILOLAB-project heeft TNO een sessie georganiseerd in samenwerking met Gemeente Amsterdam en Portland Bureau of Transportation op het UrbanismNext congres. In deze sessie stond de ruimtelijke inpassing van logistiek in de stad centraal. Hoe veel er ook wordt gewerkt aan het verminderen, optimaliseren van verschonen van het logistieke systeem, logistiek blijft onmisbaar in het straatbeeld. Echter: welke impact heeft dit op verschillende plekken in de wijk, en wat kunnen wij hieraan doen? Tijdens deze sessie is eveneens een discussie ontstaan over de verschillen in impact van logistiek tussen Europa en de Verenigde Staten. Tot slot is besproken wat de waarde is van de ruimte in die stad? Gemeente Amsterdam liet in een presentatie hun worstelingen zien met het verminderen van de logistieke footprint; wat zijn die maatregelen nou precies waard voor de stad en zou daarom voorrang moeten krijgen?
Uit de sessie kan worden geconcludeerd dat de interactie tussen ruimte en de impact die logistiek heeft op de ruimte (in zowel vierkante meters en emissies als subjectievere parameters) erg verschilt per type wijk. Daarnaast is vervolgonderzoek nodig in de waarde van logistieke oplossingen (zoals white label hubs) voor de ruimte van de stad.
Ook blijkt dat de organisatie van stedelijke logistiek wordt bepaald door toegankelijkheid en ruimte, waarbij ruimtelijke ordening de randvoorwaarden stelt. Het is cruciaal om onderscheid te maken tussen voorspelbare en onvoorspelbare stromen en de ruimtelijke claims van logistiek te kwantificeren. Door strategische ruimtelijke planning kunnen steden een toekomstig logistiek systeem ontwikkelen dat efficiënt en duurzaam is, zonder hiervoor ruimte nodig te hebben die in de stad simpelweg niet aanwezig is.
We willen via deze weg eenieder die de sessie heeft bijgewoond bedanken. Geïnteresseerd? Stuur één van de onderzoekers gerust een bericht!